Cursus dossierbeheerder: focus op de kerntaken.
Focus op de kerntaken.
De Cursus Dossierbeheerder is gericht op zowel assistent dossierbeheerders als ervaren en beginnende dossierbeheerders, met als centraal gegeven de kerntaken van een dossierbeheerder.
Zo ligt de nadruk in deze basiscursus op het uitvoeren van of assisteren bij:
- Inboeken facturen en andere financiële documenten.
- Verificatie boekingen/boekhouding.
- Opmaken tussentijdse resultaten.
- Opmaken (voorbereiden) jaarrekening.
- Opmaken (voorbereiden) balansen en balansanalyses .
- Opstellen (voorbereiden) resultatenrekeningen.
- Opmaken financiële plannen.
- BTW-aangiften (voorbereiden).
- Aangiften PB & VenB (voorbereiden).
- Opmaken prognoses voorafbetalingen.
- Opmaken (voorbereiding) maandelijkse en jaarlijkse afsluitingen.
- Jaarplanning per dossier .
- Opmaak & controle jaarbudget per dossier.
Programma
De Basisopleiding opgebouwd rond 5 pijlers:
1. Kantoororganisatie & beroep – 2 uur
2. Boekhouding & financiële opvolging – 6 uur
3. PB – 4 uur
4. VenB – 5 uur
5. BTW – 4 uur
Detail programma
1. Kantoororganisatie & beroep
-- jaarplanning per dossier,
-- aangevuld met planning op kantoorniveau
-- jaarbudget opmaken per dossier, aftoetsen met forfaitaire facturatie (conform kwaliteitstoetsing)
-- opdrachtbrief
-- basis deontologie
-- toepassing AWW (melding CFI, risico-analyse,..)
2. Boekhouding & financiële opvolging
-- “wat is de essentie in dit dossier ?”
-- aandachtspunten (sommige) boekingen en verificatie boekingen
-- (voorbereiden) opmaken tussentijdse en jaarlijkse afsluitingen
-- (voorbereiden) opmaken balans/jaarrekening & analyse balans
-- de jaarrekening als sluitstuk en officiële rapportering van cijfers
-- uitkeringstest (inzonderheid de liquiditeitstest)
-- alarmbelprocedure, eventueel gevolgd door WCO-wetgeving
-- financieel plan, geen noodzakelijk kwaad maar vooral middel tot kwalitatieve adviesverlening
3. PB
Centraal is de aangifte PB met volgende accenten:
-- Gezinsfiscaliteit (belastingvrije sommen)
-- Onroerend goed (eigen woning, 2e verblijf en verhuurde woning)
-- Beroepsinkomsten en -kosten (algemeen)
-- (Ontvangen en betaalde) Onderhoudsuitkeringen
-- Uitgaven die recht geven op belastingvermindering (leningen, kinderopvang, pensioensparen …)
4. VenB
Centraal gegeven en leidraad is ook hier de aangifte:
-- belastbare & vrijgestelde winst
-- verworpen uitgaven
-- uitgekeerde dividenden
-- bestanddelen waarop de aftrekbeperking van toepassing is
-- verdeling van het fiscaal resultaat volgens oorsprong
-- aftrekposten
-- voorafbetalingen, tarieven in de VenB & geheime commissielonen
5. Aangifte BTW
-- soorten aangifte, periodiciteit van de aangifte, hoe opvolgen ?
-- logische relatie tussen BTW-aangifte en boekhouding
-- controle aangifte
-- logica en relatie vakken
Praktisch
De Basiscursus Dossierbeheerder gaat door op 21/11 & 26/11 & 28/11/2025 in het Holiday Inn Gent Expo, telken van 09.00 tot 16.55 uur.
Programma
Sprekers

Filip Mees is sinds 1991 vennoot in Barroo Mees Vankemmel BVBA (accountants en belastingconsulenten - voorheen Fiduciaire Barroo), een kantoor met vestigingen te Antwerpen, Ieper en Poperinge dat zich toelegt op boekhoudkundig, fiscaal, juridisch en managementadvies.
In een vorig leven studeerde hij rechten, economie en fiscaliteit en was hij assistent fiscaal recht aan de K.U.Leuven. Sinds meer dan 15 jaar is hij docent vennootschapsbelasting en auteur/redactiemedewerker bij diverse publicaties en tijdschriften (o.a. Creatief Boekhouden en Index Fiscale Databank
Hij treedt regelmatig op als spreker op diverse seminaries en opleidingen.
Bart Van Coile, ITAA-Accountant-Belastingconsulent en zaakvoerder-vennoot van het accountantskantoor Van Coile & Partners. Bart is tevens voorzitter van het ITAA.
Pieter Debbaut, hoofdredacteur Belastinggids (Pelckmans Pro).

